Czym jest inulina?

Wbrew pozorom nie wszystkie cukry mają negatywny wpływ na ludzki organizm. Polisacharyd o nazwie inulina wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych. Gdzie go znajdziemy? Jak wpływa na ludzkie ciało?

Co to jest inulina?

Inulina (https://www.bee.pl/9183-cukier-i-zamienniki-cukru) jest to naturalnie występujący wielocukier, należący do grupy fruktanów. Nie jest on trawiony przez organizm, dzięki czemu pełni rolę ważną rolę błonnika pokarmowego. Inulina dobrze rozpuszcza się w wodzie, a z wyglądu przypomina biały proszek. Charakteryzuje ją mały stopień słodkości i niewielka kaloryczność.  Badania naukowe niejednokrotnie potwierdziły prozdrowotne właściwości wykazywane przez ten wielocukier.

Inulina – gdzie występuje?

Polisacharyd o nazwie inulina występuje naturalnie w strukturach komórkowych roślin, które wykorzystują ją jako materiał zapasowy. Znajduję się on przeważnie bulwach, kłączach i łodygach. Inulina występuje najczęściej w roślinach z rodziny astrowatych takich jak: mniszek lekarski, cykoria, karczoch i słonecznik bulwiasty. Znajdziemy ją też w cebuli, czosnku, agawie, szparagach, bananach. Inulinę często sprzedaje się jako tzw. produkt superfoods, który można dodawać do wybranych dań lub napojów.

Właściwości prozdrowotne inuliny

Omawiany wielocukier charakteryzuje się szeregiem właściwości prozdrowotnych. Co ciekawe inulinę można używać jako zamiennik nie tylko cukrów, ale też tłuszczów. Ten polisacharyd obniża pH i co za tym idzie ułatwia przyswajanie składników mineralnych (fosfor, magnez). Regularnie spożywana inulina usprawnia działanie układu pokarmowego – zmniejsza ryzyko zaparć, reguluje ilość wypróżnień i wpływa pozytywnie na prace jelit. Ten wielocukier wspomaga organizm w regulacji gospodarki węglowodanowej oraz spowalnia wchłanianie cukru z żywności do krwi. Badania wykazały, że omawiany polisacharyd znacznie ogranicza ryzyko wystąpienia salmonelli i listerii. Spożywanie inuliny polecane jest osobom mającym problemy z otyłością, ponieważ obniża ona kaloryczność potraw, jednocześnie dając uczucie sytości, co ułatwia kontrole apetytu.